Matúš Kostolný pracoval v denníku
SME od roku 1994 do roku 2014, čiže presne celý môj život /a
prakticky aj ten jeho/. Dlhodobo v ňom pôsobil aj ako šéfredaktor
a to s pomerne veľkými úspechmi. Za jeho pôsobenia odhalil denník
SME hneď niekoľko závažných, spoločensko-politických káuz,
ktoré zatriasli celým Slovenskom a vyústili do niekoľko
desaťtisícových protestov, najmä kvôli kauze Gorila. Sám
priznáva, že pri jeho nástupe do redakcie, po desaťminútovom
prijímacom pohovore, mal pocit, že je ako vo filme. Ten pocit z
neho pravdepodobne doteraz nevyprchal.
V septembri roku 2014, teda veľmi
nedávno, vyšla na povrch informácia, že vydavateľstvo Petit
Press /ktoré vydáva SME/, bude na predaj. Teda takmer – nemecký
investor sa vzdáva 50% podielu, ktorý sa zaviazalo nepredať
pochybným finančným skupinám. Predalo ho ale najznámejšej a
pravdepodobne najbohatšej investičnej skupine PENTA, ktorá
figurovala ako jedna z hlavných korupčných spoločenstiev vo
vyššie uvedenej kauze Gorila. Celé to teda nabralo groteskné
obrátky a pre redaktorov denníka SME vyvstala morálno-ekonomická
dilema.
Po zverejnení informácie, komu sa
SME predáva, sa demisiou začalo vyhrážať takmer 70 redaktorov.
Spustili facebookovú kampaň a protestné články uverejnili aj
priamo na stránke denníka. Nepomohlo. Penta odkúpila predajných
50% a stala sa novým vlastníkom.
Ako prvý odišiel Matúš Kostolný.
Je otázne, či nebude aj posledný. Nasledovať by ho mali ešte
jeho štyria zástupcovia šéfredaktora, radoví redaktori však
žiadny masový exodus podnikať nezačali. Stal sa tak
/pravdepodobne uvedomene/ výraznou figúrou, priam maskotom celej
kauzy. Znamenal však jeho odchod niečo? Nie je to gesto, ktoré sa
neskôr zredukuje na referenciu, podobne ako coca-cola Roberta Fica?
Kam sa môže novinár jeho formátu a postavenia presunúť?
Matúš Kostolný možno padol
slobodným médiám za obeť. Význam jeho činu ukáže len čas,
ale momentálne začína najkritickejšie obdobie – je jeho odchod
náznakom väčšej zmeny, alebo len posledným výkrikom v už
privátnom mediálnom svete?
Žádné komentáře:
Okomentovat