Barbora Nevolníková - Hrdina

 Matúš Kostolný pracoval v denníku SME od roku 1994 do roku 2014, čiže presne celý môj život /a prakticky aj ten jeho/. Dlhodobo v ňom pôsobil aj ako šéfredaktor a to s pomerne veľkými úspechmi. Za jeho pôsobenia odhalil denník SME hneď niekoľko závažných, spoločensko-politických káuz, ktoré zatriasli celým Slovenskom a vyústili do niekoľko desaťtisícových protestov, najmä kvôli kauze Gorila. Sám priznáva, že pri jeho nástupe do redakcie, po desaťminútovom prijímacom pohovore, mal pocit, že je ako vo filme. Ten pocit z neho pravdepodobne doteraz nevyprchal.
V septembri roku 2014, teda veľmi nedávno, vyšla na povrch informácia, že vydavateľstvo Petit Press /ktoré vydáva SME/, bude na predaj. Teda takmer – nemecký investor sa vzdáva 50% podielu, ktorý sa zaviazalo nepredať pochybným finančným skupinám. Predalo ho ale najznámejšej a pravdepodobne najbohatšej investičnej skupine PENTA, ktorá figurovala ako jedna z hlavných korupčných spoločenstiev vo vyššie uvedenej kauze Gorila. Celé to teda nabralo groteskné obrátky a pre redaktorov denníka SME vyvstala morálno-ekonomická dilema.
Po zverejnení informácie, komu sa SME predáva, sa demisiou začalo vyhrážať takmer 70 redaktorov. Spustili facebookovú kampaň a protestné články uverejnili aj priamo na stránke denníka. Nepomohlo. Penta odkúpila predajných 50% a stala sa novým vlastníkom.
Ako prvý odišiel Matúš Kostolný. Je otázne, či nebude aj posledný. Nasledovať by ho mali ešte jeho štyria zástupcovia šéfredaktora, radoví redaktori však žiadny masový exodus podnikať nezačali. Stal sa tak /pravdepodobne uvedomene/ výraznou figúrou, priam maskotom celej kauzy. Znamenal však jeho odchod niečo? Nie je to gesto, ktoré sa neskôr zredukuje na referenciu, podobne ako coca-cola Roberta Fica? Kam sa môže novinár jeho formátu a postavenia presunúť?

Matúš Kostolný možno padol slobodným médiám za obeť. Význam jeho činu ukáže len čas, ale momentálne začína najkritickejšie obdobie – je jeho odchod náznakom väčšej zmeny, alebo len posledným výkrikom v už privátnom mediálnom svete?  

Žádné komentáře:

Okomentovat