Adéla Kabelková

Oběd

Dvojstup dětí držících se za ruku odcházel z jídelny k povinnému odpolednímu spánku. Místnost s typickým zápachem šizeného jídla vyráběného ve velkém najednou utichla. Bílé stolečky s průhlednými igelitovými ubrusy zůstaly až na jeden opuštěné.

Kluk zatínal ruce do sedátka rozviklané židličky. Před ním ležely dva talíře. Hluboký a mělký. Oba měly modrý okraj, což jim dodávalo mezi dětmi na exkluzivitě, neboť naprostá většina sterilního nádobí školky byla čistě bílá. Situaci ovšem samotné talíře s modrými pruhy, o které je vždy největší bitka, zachránit nemohly.

Hluboký talíř ukrýval kalnou louži zažloutlé tekutiny. V ní ztroskotalo dvanáct bílých kuliček, nabobtnalých a rozbředlých, z nichž každá měla černou tečku připomínající pupík. Společně pak vypadaly jako vyloupané oči trpasličí mrtvoly. Mezi mléčnou hmotou uvízlo ještě pár oranžových kusů, jako by zvráceného tvůrce tohoto díla napadlo na poslední chvíli zachránit jej alespoň barvami. Přesolená kroupová polévka.

Bezchybný drdol učitelky nedovoloval únik ani jednomu vlasu. Z herny donesla kašpárka v červenobílém oblečku a usadila ho naproti klukovi. Hloupá domněnka dospělých, že hračky dodají dětem na odvaze. Kluk byl v rozpacích, když sledoval čtyřicátnici, jak imaginárně krmí neživou věc. Její tenké rty se najednou rozvlnily, vyklouzla z nich dokonce část houbovitého jazyka, a ústa začala na prázdno žvýkat. Kašpárek, plně v její moci, si za pomoci učitelčiných rukou začal hladit vytahané bříško.

Kluk stiskl sedátko židličky ještě silněji, až mu zbělely klouby. Křečovitě se držel umělé hmoty a kroutil hlavou. Bezchybný drdol učitelky se odrážel a leskl ve vypouklé části odložené a doposud nepoužité lžíce. Přejela si po něm ze zvyku rukou, aby se ujistila, že ani jeden vlas neunikl sevření sponky. Odsunula polévku a nabídla klukovi obsah mělkého talíře.

Ten by se dal rozdělit na tři nestejně velké části, z nichž dominantní byla šedivě zelená hmota rozpatlaná díky nešetrnému kydnutí od kuchařky po celém prostředku talíře. Green, blesklo klukovi najednou hlavou a vzpomněl si na lekce angličtiny ve školce. Zelené cákance dopadly i na rozkrojené vajíčko a strojově vyráběné bramborové knedlíky. Špenát.

Kluk se díval skrz učitelku na obrázky na zdi, které měly oživit interiér budovy ze sedmdesátých let. Pětileté děti ještě nemají vyvinuto kritické myšlení, a proto na nástěnce visely více či méně povedené variace na téma zvířátka, podzim a moje maminka. Jeho robot utíkající z hořícího letadla mezi káčátky a barevným listím nebyl.

Kašpárek byl dočasně propuštěn z názorné ukázky vzorného stolování. Bezchybný drdol učitelky už tak bezchybně nepůsobil. Na levé straně se jí i přes veškerou pečlivost začal uvolňovat pramen vlasů. Chřípí nosu se rozpohybovalo a připomínalo hroší vydechování. Ona si chce dát cigaretu. On se bojí a má zlost. Kluk zatnul bříška prstů do sedátka ještě více a pohledem se vpil do překrojeného vajíčka. Učitelka se rozhodla učinit další pokus o nasoukání oběda do klukova žaludku. Vzala netknutou vidličku a nůž a snažila se rozdělit obsah talíře na dvě stejné poloviny. Poslední kompromis, který hodlá akceptovat. Její pohyby byly natolik agresivní, že kapka špenátu přiletěla i na chlapcovo tričko. Zlostné oči vypalovaly do klukovy ofiny cejch potížisty.

Kluk ale ze svého sevření sedátka nepolevil. Nezvedl hlavu a nemohl tak vidět rudnoucí tváře učitelky. Kašpárek seděl naproti němu bez jakékoli změny.

A pak, nejdříve jakoby zdálky, se ozvalo zvonění telefonu. Drnčivé a táhlé. Učitelka to pochopila jako chvilkové vysvobození. Ulízla si drdol a odešla do ředitelny. Stisk klukových rukou povolil. Musel chvíli zavírat a otevírat pěst, aby se prokrvily dočasně nepoužívané končetiny. Vzal lžíci a nabral s ní kroupy s mrkví. Na okamžik jej napadlo dát si sousto do úst, ovšem černé pupíky krup jej od tohoto nápadu odradily. Nakonec položil lžíci na stůl, přepečlivě a opatrně, a pasoval ji do role katapultu. Stačí jen prudce zmáčknout konec lžíce. Kroupy se postupně rozlétaly po celé místnosti a jedna mrkev trefila i obrázek slepice s kuřátky.

Instinktivně si šáhl na kalhoty. Byly bez kapes. Bezradně se podíval na kašpárka a doufal, že jej vysvobodí. Vzal loutku a posadil si ji na klín. Vyhrnul jí červenobílé šatečky. Staré hračky ve školce mají určité výhody plynoucí z jejich opotřebovanosti. Zaryl vidličku do zšeřelého švu a prudce škubl. Z kašpárkových zádíček se vyvalily kousky molitanu. Škubl ještě víc a záda loutky se rozpárala až k nohám. Prasklina s deroucím se molitanem vypadala jako vyhřezlá páteř. Lžící, která pozbyla své funkce katapultu, rval špenát do kašpárkových útrob a pěchoval tuto mazlavou hmotu směrem dovnitř. Transplantace špenátu se sice zdařila, ale vajíčko a knedlík už nebylo kam dát. Rozhodl se, že bude méně nápadné zneškodnit jen učitelkou určenou polovinu. Rozpáral tedy i hlavičku, pěkně nitku po nitce, s přesností budoucího neurochirurga, a prozřetelně z ní vyndal molitan. Přes kašpárkovo temeno se klikatila linie řezu. Obohatil obsah kašpárkovy hlavy o zbytek oběda. Pečlivě zakryl rány oblečkem a čepičkou a usadil kašpárka s novými vnitřnostmi zpět na jeho místo.


Uslyšel blížící se učitelku. Na stole však stále ležely kusy molitanu. Narval si je bezmyšlenkovitě do pusy. Všechno lepší než špenát, vyplivne to později. Hlavně příliš nestiskávat zuby, neboť pachuť molitanu a jeho měkkost vyvolávaly dávící reflex. Konečně k němu došla učitelka. Pedagogická čest byla v jejích očích obhájena. Pro jistotu se podívala do odpadkového koše i pod stoleček, vyhrnula klukovi triko. I přes použití metod, za které by se nemusel stydět žádný dozorce, nebyly na místě činu nalezeny usvědčující důkazy o nedojedení oběda. Učitelka tedy neskrývala nadšení a jemně vzala kluka za ruku. Chlapec se usmíval a cítil vpíjející se sliny do molitanu v jeho puse. Konečně může jít za ostatními. Konečně to má za sebou. Ale ne nadlouho, uvědomil si, zítra je k obědu dušená mrkev. Z poličky v herně spadl medvídek.

Žádné komentáře:

Okomentovat